صفحه اصلی
نقشه سایت
تماس با ما
مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه دولت
پایگاه مجلس
EN
جهش تولید؛
با مشارکت مردم
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره ما
تاریخچه و سیر تکاملی
هدف و ظرفیت های قانونی
فعالیت ها و برنامه های سازمانی
وظایف و ماموریت های سازمان
اساسنامه سازمانی
گزارشات دستگاه
منشور اخلاقی
ساختار اداری
مدیریت
مدیر استان
روابط عمومی
حراست
اداره آموزش
برنامه ریزی
ثبتی و حقوقی
اداره حسابرسی
معاونت فنی و بازرگانی
معاون فنی و بازرگانی
اداره بازرگانی
اداره خدمات فنی و کشاورزی
معاونت اداری و مالی
معاون اداری و مالی
اداره حسابرسی
اداره امور عمومی
امور مالی
میز خدمت الکترونیک
میزخدمت الکترونیک (ویژه ارباب رجوع)
فرم ها
بسته اطلاع رسانی با خدمات و شناسنامه ها
مقالات و فایل های آموزشی
مزایده و مناقصه ها
دستورالعملها
زبان انگلیسی
ادارات شهرستانی تابعه
جدول اطلاعات ادارات شهرستانی
پیوندهای مفید
وزارت جهادکشاورزی
سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
ارتباطات مردمی و بیانیه ها
بیانیه حریم خصوصی
پرسش های متداول
بیانیه سطح توافق خدمات
دستورالعمل بروز رسانی سایت
راهبرد مشارکت مصوب
انتقادات و پیشنهادات
نظرسنجی الکترونیک
حقوق شهروندی
زبان انگلیسی
شفافیت
انتشار فهرست مجوزهای اعطایی توسط دستگاه
انتشار اطلاعات قابل استفاده برای کسب و کارها
انتشار اطلاعات تفصیلی هزینه کرد سالانه دستگاه
انتشار جزییات مرتبط با قراردادها
انتشار فهرست مزایدات مناقصات
اطلاعات ساختار سازمانی و مدیران
دوباره تلاش کنید
سخن روز /
لزوم اتخاذ رویکرد نوین بازمهندسی و نوسازی شبکه تعاون روستایی کشور
1397/09/18
یادداشتی از : دکتر حسین شیرزاد
معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور
واقعیت این است که ادامه روند و کارکردهای پنج دهه گذشته اتحادیههای استانی- شهرستانی و عینیت تامه استهلاک زیربناها به موازات فرسایش شدید فعالیتها، ضرورت تسریع در اصلاح ساختارها، مدیریت بهینه نیروی انسانی، بهبود کارایی و بازمهندسی و نوسازی شبکه تعاون روستایی کشور را الزامی ساخته است. در شرایط فعلی، شبکه تعاون روستایی کشور همگرایی حداقلی با نیاز بخشهای تخصصی و سیاستهای بخش داشته و بواسطه فربهی ساختار، در مسیر هم افزایی با سایر اندامواره های موجود در نظام کشاورزی کشور قرار ندارد.
تغییر کارکرد اتحادیههای شهرستانی و استانی از حالت هرمی، سلسله مراتبی و انتزاعی حاضر به سیستم زنجیرهای و شبکهای درچهارچوب قانون و رفع مغایرتهای قانونی، با تأکید بر حذف لایههای غیرقانونی و غیرضروری نظیر اتحادیههای شهرستانی و اتحادیههای استانی و تعریف دو حوزه صف و ستاد در شبکه، یقینا به اصلاح ساختار و چابک سازی شبکه و تعیین تکلیف تعاونیهای غیرفعال و راکد (فعال سازی –ادغام –انحلال)خواهد انجامید . وضع کنونی ساختار 4 سطحی شبکه شامل (اتحادیه ملی، اتحادیههای استانی، اتحادیههای شهرستانی و تعاونیها) بمثابه میراث تاریخی به جا مانده از گذشته، با درک تحولات امروزین محیطی، نیازمند بازنگری ساختاری-کارکردی است.این ساختار با ساختار پیش بینی شده شبکه در قانون نیز در تعارض آشکار چرا که بر اساس قوانین موضوعه می بایستی به ساختار 3 سطحی شبکه شامل شامل( اتحادیه های ملی، اتحادیه های منطقه ای و تعاونی های روستایی) دست مییافتیم.
بنابراین باید بپذیریم که در اصلاح کارکردها و ساختار شبکه عقب افتادگی یا "تاخر فاز" داشتهایم. ایضا" در زمینه سایر ساختارها هم، با چنین مسئلهای مواجهیم، بعنوان مثال نیمرخ نظام نظارتی تعاونیها و اتحادیهها در قانون عبارتست از3 سطح ( اتحادیه ملی نظارت و هماهنگی، اتحادیه نظارت و هماهنگی منطقه ای و تعاونیهای روستایی )که متاسفانه بصورت نیم بند در سطح اول متوقف شده و در سطح دوم نیز تشکیلاتی ناقص راه اندازی شده است. ازسوی دیگر، در چشم انداز پیش بینی شده قانون، ضروری است تا در کنار اتحادیه ملی روستایی و کشاورزی کشور (بند 1 ماده 134)، اتحادیههای منطقه ای تعاونیهای بازرگانی تشکیل شود که تا کنون این مهم نیز به انجام نرسیده است.
ضرورت امروزین دیگر، تشکیل اتحادیه های تخصصی است که روند تشکیل آنها به کندی پیش رفته، مالا باید گفت که ساختارهای موجود در شبکه نیاز به بازمهندسی جدی دارد. از این روی که در هنگام تکوین شبکه، مجریان و مسئولان وقت؛ ساده ترین و کم دردسر ترین راه را برای شکل گیری شبکه برگزیده اند که همانا ملهم از جغرافیای سیاسی داخل کشور و تبعیت از مرزبندی های مرسوم شهرستانی –استانی و تشکیل اتحادیه های شهرستانی، استانی و ملی بودهاست. جدا از اینکه در 5 دهه گذشته مرزهای استانی و شهرستانی در کشور کاملا تغییر نموده باید عنوان نمود که این سطح بندی ابتدایی ترین تکنیک ایجاد یک ساختار سلسله مراتبی ملی محسوب شده و نا کارآمدی خود را به کرات به اثبات رسانده است. برهمین اساس، آمایش تولید کشاورزی و نظام خدمات رسانی بازار در حوزه های آبخیز و دشت های حاصلخیز کشور تابعیتی از مرزبندی استانی-شهرستانی ندارد. در شرایط حاضر کشور دارای (307) اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان، (31) اتحادیه تعاون روستایی استان، (117)اتحادیه کشاورزی استانی ، (47)اتحادیه تعاونی تولید شهرستان، (25)اتحادیه تعاون تولید استان و (10)اتحادیه های ملی هستیم که اصولا چنین ساختاری در دنیا منحصربفرد بوده و نشان از نوعی بی نظمی و آنارشی در بیش از 600 اتحادیه و کارکردهای پرهزینه این نهادها دارد. پرداختن مداوم به سیاست استحاله و دگردیسی تدریجی اتحادیههای روستایی و کشاورزی ، شهرستانی و استانی به اتحادیههای منطقه ای و ادغام آنها در یکدیگر (مواد 60 و61 قانون)، در راستای اتخاذ "راهبرد شبکه منطقه ای" که رشد و توسعه هماهنگ را از طریق روابط مکمل و پیوندهای سازمان یافته روستایی – شهری در سطح مناطق مختلف کشورتوصیه می کند، نیاز به پشتوانه نظری و کنش تجربی همه آنانی دارد که دل در گروی ارتقای تدریجی، بازمهندسی و پایداری شبکه تعاون روستایی کشور دارند.
از این روی از همه فعالین، مدیران و مسئولین شبکه تعاون روستایی کشور انتظار میرود تا در این راه دشوار؛ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را یاری دهند.در این زمینه ما نیازمند شناخت انواع پیوندهای موجود بین نقاط روستایی و شهری و ارائه تحلیل و در نهایت شناخت مناطق متعدد هستیم. بموجب این راهبرد طراحی ساختار به اتحادیههای شهرستانی و استانی در دنیای ارتباطات ماهواره ها و تکنولوژیهای نوین مالی معنی ندارد. بلکه جریانهای مختلف کالا، نیروی انسانی، خدمات، منابع مالی، زنجیره حمل و نقل درون منطقه ای و مانند آن است که به صورتی شبکهای به فضای زیستی شبکه تعاون کشور شکل میدهد. فضایی که نه تنها سنخیتی با فضای منفعل ، مفعول و عکسالعملی امروزین شبکه تعاون روستایی کشور ندارد بلکه عاملی مهم در فرآیند بدست گیری ابتکار عمل و توسعه آتی شبکه به شمار میآید.
تعداد مشاهده خبر
9
بار
تصاویر مرتبط
tempShowtool_dorsaetoolsenews_sample_azarsharghimain_block2253
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
می باشد.
Powered by
Dorsa
Portal